úterý 24. ledna 2012

První termické létání

Dnešní budíček byl nařízen okolo půl osmé, aby jsme stihli včas se nasnídat a být v 9h na briefingu (letová příprava). Ráno se budím o něco dříve kvůli každodennímu rituálu s blogem. Někdy k večeru bývám po náročném dni unaven nebo mírně pod vlivem alkoholu :-) Briefing začal až o půl hodiny později, dozvěděli jsme se všechno o počasí a vlivu termiky, nastudovali mapu a doslechli zajímavé rady pro bezpečný let. Pro dnešek nefouká optimální vítr (SW), trochu z boku, ale na start a létání to ještě jde. Okolo desáté balíme a vyrážíme na cestu do kopce ke startovišti, slunce pomalu začíná sílit, země pálit a stoupáky nabírat na síle. V dálce na nebi poletují hejno paraglidingstů snažící se stoupat svahováním či stoupáním v točící se termice. Na startu je nás hodně, každý připravuje svou výbavu a čeká ve frontě na start. Lubošův pokus o vzlet se nevydařil, škrtl si o zemi a lehce přistál mezi kameny, jen s malými povrchními odřeninami. Všichni jsme ve vzduchu, každý letí podle svého gusta. Můj let byl chaotický, občas jsem ve stoupáku nabral rychlost 3.3m/s, ale také hned vedle propadl hluboko. Hodně nás to házelo jako na houpačce, v takových podmínkách je to normální, musíme si na to zvykat a umět se s tím poprat. Podle Hanky, jak jsem se později dozvěděl, byly stoupáky nepravidelné, občas byly stočené a někdy utržené. Někteří, po marném zápase udržet se co nejdýl ve vzduchu, přistáli na přistávačce nebo kousek od ní. Při mém přistání jsem musel dávat pozor na ostnaté dráty plotu ohraničující pozemek pro pastvinu, dráty elektrického vedení a samozřejmě na zvířata. Přistál jsem kousek od jezírka u nějaké farmy nedaleko silnice, hned po přistání pozoruji okolí a snažím se co nejdříve sbalit. Hance posílám krátkou zprávu o úspěšném přistání s mou přibližnou polohou. S batohem jdu nahoru k ostnatnému plotu hned vedle silnice, můj pokus s přenášením batohu přes plot byl úspěšný, ale roztrhl jsem si triko, naštěstí bez jakékoliv škrábance. U silnice sedím na kameni ve stínu vysokých stromů a promítám zpětně můj rychlý sled událostí ve vzduchu. Po chvilce přijíždí auto ne naší skupiny, domlouváme se, že mě vezmou aspoň nahoru, kde je Hanka a někteří ostatní. Asi po pár kilometrech vidím naši dodávku a Hanku v ní. Hned ji zastavuji, od ní se dozvídám, že všichni kromě Michala už přistáli, většina na přistávačce a někteří podél cesty. První vyzvedáváme Denise, druhou Věru, která nejdále doletěla. Po 26 kilometrech prašná a pevná cesta u kravína končí, následuje cesta málo oježděná a nezpevněná. Zkoušíme pokračovat, zatím úspěšně až k napajedlu, kde cesta končí s hlubokým odvodnovacím kanálem. S nízkým podvozkem dodávky by jsme si sedli na břicho. Hanka zkouší s Věrou domlouvat pomocí vysílačky a z GPS souřadnice zjistit přesnou polohu. Zbývá ještě kilometr a půl, zbytek cesty musí Věra dojít sama po svých. S Denisem jdeme napřed k horizontu prozkoumat terén a najít Věru. V dálce vidíme vyprahlou krajinu, pár zvířat, krávy, koně a nějaké ptáky. Po půl hodině čekání spatřuji černou tečku blížící se k nám, Denis pomocí vysílačky potvrzuje, že nás už vidí. Jdu naproti, Denis zkouší s dodávkou jet po vrstevnici až na kopec k plotu. V polovině cesty potkávám Věru, beru od ní batoh a podél kraje pole se vracíme k autu. Zpáteční cesta se neobešla bez komplikací, třikrát jsme zapadli v písku, rukama jsme museli pod koly vyhrabat písek, podložit kameny a zkusit zatlačit, počtvrté jsme zapadli ještě v jemnějším písku, po několika marných pokusech s vytlačováním v úmorném vedru to vzdáváme. S Denisem jdeme napřed ke kravínu pro pomoc, po optání místních se nám daří sehnat traktůrka na odtažení. Vyprošťování dodávky byla otázka pár minut, všem se nám ulevilo. Okolo půl šesté, unaveni, špinaví, žízniví a hladoví se vracíme zpět k bungalovu si dát odpočinek. Dle tracklogu se Věra nechala větrem unášet 32km, je hrdinou dnešního dne :-) Po sprše, vyprání špinavého prádla se připravujeme na večerní grilování při západu slunce. Tato chvíle s večerním pozorováním nořícího se slunce do temnoty noci byla pro nás nezapomenutelná podívaná. Celou noc jsme jedli, pili, pozorovali noční oblohu posetou hvězdami a vyprávěli zážitky dnešního dne.

Detail tracklogu: http://www.xcontest.org/world/cs/prelety/detail:Kajik/24.1.2012/09:51